
Asiakastarina: Yhteistyöllä kohti strategisempaa vaikuttavuutta
Tietoa yrityksestä
-
Suomalainen, kansainvälisesti toimiva yritys
-
Liiketoimintaa sekä yritysasiakas- että kuluttajamarkkinoilla
Kehittämishankkeen tausta ja tavoitteet
Asiakasyrityksemme eräs strategisesti tärkeä tiimi oli kokenut viime vuosina henkilöstömuutoksia ja tiimi oli kohdannut uudenlaisia vaatimuksia toimintaympäristön muuttuessa. Tiimissä oli tunnistettu haasteita luottamuksen rakentamisessa ja keskinäisessä yhteistyössä. Työkuorma oli kasvanut ja arjessa priorisoitiin tyypillisesti operatiivisia pyyntöjä, mikä oli jättänyt vähemmän tilaa proaktiiviselle ja strategiselle otteelle.
Tiimin toiveena oli löytää yhdessä keinoja mindsetin ja toimintatapojen uudistamiseen, rakentaa vahvempaa keskinäistä luottamusta ja siirtyä kohti strategisempaa yhteistyön kulttuuria.
Miten kehittämisohjelma toteutettiin
Asiakkaan tiimin tueksi suunniteltiin ja toteutettiin vaiheittainen kehitysprosessi, jonka tavoitteena oli vahvistaa tiimin sisäistä yhteistyötä, lisätä omistajuutta ja uudistaa ajattelua sekä toimintatapoja. Työskentely yhdisteli yksilöllistä ja kollektiivista reflektointia, tunnetyöskentelyä sekä konkreettisten muutostoimenpiteiden suunnittelua
.
Kehitysmatka sisälsi tiimin jäsenten haastattelut, sarjan työpajoja ja vetäjän coaching-sessioita. Tiimin kanssa työskenneltäessä hyödynnettiin narratiivi-metodia yhteisen ymmärryksen ja sitouttamisen keinona, jonka pohjalta tiimi myös valitsi työpajojen keskeiset fokusalueet kuten tunnetoimijuus.
Työskentelyssä hyödynnettiin myös henkilöstötutkimuksen tuloksia ja mietittiin esiin tulleisiin haasteisiin konkreettisia toimenpiteitä. Työpajojen pohjalta syntyivät myös tiimin työskentelyn johtavat prinsiipit, jotka jatkossa ohjaavat toimintaa, auttavat priorisoinnissa ja palautteen annossa.
Asiakkaan ääni
Yhteistyö Netcon kanssa auttoi meitä pysähtymään, uudistamaan ajatteluamme ja rakentamaan vahvempaa luottamusta – saimme konkreettisia keinoja rakentaa avoimempaa, yhteistyöhön perustuvaa vuorovaikutusta. Seuraavan henkilöstökyselyn tulokset ilahduttivat suuresti. Olimme edistyneet merkittävästi monella tärkeällä osa-alueella, mm. sitoutuneisuuden vahvistamisessa, palautteen ja viestinnän parantamisessa ja tärkeä mittari eNPS oli ottanut ison loikan eteenpäin. Voin lämpimästi suositella yhteistyötä Netcon kanssa tiimien yhteistyön kehittämiseen.